Hertog Jan Proeverij: Kom voorproeven

Consument kiest nieuw te lanceren speciaalbier

20 MEI 2011, ARCEN
Samenvatting
Meesterbrouwer Gerard van den Broek heeft uit zijn oude recepten gekozen: Hertog Jan X en Hertog Jan Y. Deze unieke bieren zijn gisteren door een exclusieve groep als eerste vóór geproefd. De voorproevers bestonden uit een diverse groep kenners, waaronder topchef Robert Kranenborg, bierliefhebber en -kenner Fiona de Lange en winnaar blindbierproeven Nico Bot. Tevens was de consumentenwinnaar van de Facebook wedstrijd, Diny Dop-Beverwijk, aanwezig.

De reacties varieerden van “mooie kastanje kleur”, “ziet er aantrekkelijk uit”, “kruidig hop”, “vol van smaak” en “goede begeleiding bij hartige-spicy gerechten”. Consumentwinnaar Diny over de Hertog Jan Y: “een heerlijk biertje om lekker voor te zitten”.

Gerard is tevreden met het resultaat, hoewel voor hem beide bieren uniek zijn. Het zijn dan ook ‘zijn kindjes’. Over de bieren vertelt hij: “de Hertog Jan X is een heel mooi bitter bier, wat drie keer gehopt is, een mooie bittere afdronk heeft die komt opzetten en mooi afvloeit in de mond”. “de Hertog Jan Y is gebrouwen met volle mouten, die een mooie bitterzoete smaak afgeeft en een heel volmondige afdronk heeft”.

De reacties van de proevers waren zeer positief. Echter, het voorproeven was slechts een begin. Begin juni zal Gerard de consument vragen om hem te helpen een keuze te maken tussen Hertog Jan X en Hertog Jan Y. In de maanden juni en juli zal in speciaal geselecteerde cafés Hertog Jan X en Hertog Jan Y geschonken worden welke de consument kan proeven. De consument kan vervolgens stemmen op één van de twee bieren. En de consument bepaalt uiteindelijk niet alleen welk bier op de markt komt, maar mag ook de naam bepalen.

Het bier dat het beste gewaardeerd wordt, lanceren we in oktober als hét nieuwe speciaalbier van Hertog Jan.

Om op de hoogte te blijven, zie: www.facebook.nl/hertogjan of www.hertogjan.nl/proeverij

Citaten
"De Hertog Jan X is een heel mooi bitter bier, wat drie keer gehopt is, een mooie bittere afdronk heeft die komt opzetten en mooi afvloeit in de mond. De Hertog Jan Y is gebrouwen met volle mouten, die een mooie bitterzoete smaak afgeeft en een hele volmondige afdronk heeft" Gerard van den Broek
"Hertog Jan X is geraffineerd, verfijnd van smaak en fris in de afdronk. Hertog Jan Y heeft een milde afdronk. En het is een goede begeleiding van hartige, spicy gerechten." Robert Kranenborg